Læringsverkstedet Nøstodden

Velkommen til Nøstodden barnehage

Læringsverkstedet Nøstodden barnehage er en 4 -avdelings barnehage i Drammen. Beliggende på Åskollen ved Drammensfjorden, ca 6 km fra Drammen sentrum. Barnehagen har lokaliteter i et gammelt bedehus bygget i 1910. I 2009 ble hele huset rehabilitert til en moderne barnehage, med "særpreg og sjel". I 3 etasjer boltrer barn og voksne seg, med mange muligheter for aktiviteter. Barnehagen har eget plaskebasseng for de minste, og en stor flott lavvo rett utenfor gjerdet som vi bruker flittig! Terrenget ved barnehagen er skrånende og bratt, dette gjør at barna opparbeider seg gode grovmotoriske ferdigheter hver dag i uteleken.

Vi ser på barna som verdens viktigste verdier og vår visjon er "Vi får verdens viktigste verdier til å vokse". Vi skal være "leken og ambisiøs" og "raus og tydelig". Dette innebærer at vi både byr på oss selv med lek og moro, samtidig som vi har tydelige mål og kraft til å gjennomføre dem. Vi har takhøyde og frihet samtidig som vi har retningslinjer som gjør det trygt å være raus i møte med barn og foreldre.

Velkommen til Læringsverkstedet Nøstodden barnehage!

Mandag — Fredag 06:45 — 17:00

Hans Langbachs vei 1,3039 Drammen
Vis i kart

91726002
nostodden@laringsverkstedet.no

66 barn
5 avdelinger
18 ansatte

Pris: 2000,-
Pris for mat: 350,-

Styrer
Cathrine Svalastog

Hei. Jeg heter Cathrine, og det er jeg som er styrer i Nøstodden barnehage. Ta gjerne kontakt med meg på telefon eller mail om du lurer på noe.

91726002
nostodden@laringsverkstedet.no

Matglede!

Måltidet for oss handler om mer enn bare å spise. Måltidet er en arena for fellesskap og samspill, mestring, gode opplevelser og samtaler. Gjennom konseptet "Et godt måltid" ønsker vi i Nøstodden barnehage å vise barna alle verdiene et godt måltid gir oss. Vårt mål er at barna ikke bare skal bli glad i mat, men også glade av å spise den sammen med andre. Vi har matgrupper der barna er aktive deltakere i tilberedning av måltidene.

Vi har kjøkkenassistenter som flere dager i uken lager ulike varme retter.

Fokusområde for Nøstodden barnehage

Læringsverkstedets felles fokusområder: Barns trivsel er de voksnes ansvar, og gode relasjoner er avgjørende i dette samspillet. Vi har tro på at gode relasjoner, som en rød tråd i alt...

Læringsverkstedets felles fokusområder:

Barns trivsel er de voksnes ansvar, og gode relasjoner er avgjørende i dette samspillet. Vi har tro på at gode relasjoner, som en rød tråd i alt vi gjør, hever kvaliteten i barnehagen. Gode relasjoner bidrar til å skape et inkluderende og godt psykososialt leke- og læringsmiljø.

Positive relasjoner fremmer trivsel, læring og utvikling. Gjennom relasjoner evner vi å skape en trygg tilknytning, og vi støtter utforskning. Barna skal oppleve varme og omsorgsfulle voksne som inviterer til godt samspill. Hjertekulturen vår bidrar til å legge til rette for barns utvikling, både som enkeltindivider og som viktige medlemmer av fellesskapet. Som en naturlig del av vårt arbeide, kjenner vi til og bruker tilknytningsteorier og anerkjennende kommunikasjon som en del av relasjonskompetansen.

Kvaliteten på relasjonene og samhandling mellom ansatte og barn er særlig viktig for barns trygghet og utvikling. Gjennom gode relasjoner utvikles positive sosiale ferdigheter, empati og vennskap. Dette legger et god grunnlag for å utvikle barnas egenverd.

Barnehagens satsningsområder barnehageåret 2024/2025:

Dette året har vi i Nøstodden barnehage å satse ekstra på fagområdene natur og kreativitet ved å ha «De fire årstidene» som et gjennomgående temaarbeid for hele barnehagen.

Våre utviklingsmål knyttet til satsingsområdet «De fire årstidene»:


Barna skal få erfaring og gode opplevelser med de ulike årstidene både inne og ute.
Barns medvirkning, undring og nysgjerrighet skal være sentralt i det pedagogiske arbeidet.
Vi skal være prosessorientert; ikke produktorientert.
Barna skal få en økt forståelse av bærekraftig utvikling.
Vi skal legge til rette for gode opplevelser i barnehagens uterom til alle årstider og i all slags vær.
Satsingsområdet skal inkludere alle rammeplanens fagområder.


Våre utviklingstiltak knyttet til satsingsområdet «De fire årstidene»:


Vi skal ta utgangspunkt i barns nysgjerrighet og undring når vi planlegger aktiviteter for barna.
De ansatte skal være aktivt til stede og følge barnas verbale og nonverbale signaler.
Barna skal få et rikt repertoar av sanseerfaringer og møte ulike materialer.
Vi bruker naturmateriell, gjenbruksmateriell og udefinerbart materiell som en del av barnas lekemiljø.
Ansatte må være bevisste rollemodeller når det kommer til kunnskap og utøvelse av bærekraft.
Personalet må være bevisst sine holdninger og være positive knyttet til å være ute til alle årstider. Vi skal vise barna alle mulighetene uterommet har å tilby.
Vi tenker tverrfaglig ved å være bevisst på at de ulike fagområdene kommer til syne i alle pedagogiske aktiviteter.
Vi tar i bruk digitale verktøy som en del av vår arbeidsmetode.
Vi skal jobbe på tvers av avdelinger og samarbeide om prosjekt – og temaarbeid gjennom året. Vi skal ha ulike samarbeidsmøter i personalgruppen knyttet til de ulike årstidene.




Du kan lese mer om vår pedagogikk og barnehagens innhold i vår årsplan for 2024/2025 under "dokumenter".

Avdelinger

Blekkspruten

18 barn

3 - 6 år

Gullfisken

15 barn

1 - 3 år

Sjøhesten

18 barn

3 - 6 år

Slørhalen

15 barn

1 - 3 år

Sjøstjerna

Dokumenter fra Nøstodden barnehage

Dokumenter fra Læringsverkstedet