«Et godt måltid» er mer enn mat! Det handler om god smak, mattradisjon­er og gode råvarer, men også om matlaging og måltider som pedagogiske aktivi­teter som inkluderer og legger til rette for barnas deltakelse.

Vårt matkonsept

I samarbeid med Arne Brimi og Ryfylkekokken Frode Selvaag, har vi i Læringsverkstedet utarbeidet matkonseptet Et Godt Måltid. Vi har fokus på kortreist, hjemmelaget og ernæringsrik mat, mattradisjoner, matkultur og matglede.

«Verdens viktigste verdier er barna våre, la oss gi dem basis opplæring i smak, helse og bærekraft!»

Frode Selvaag, Læringsverkstedet

Matkultur

Mat er en viktig kulturbærer og læringsplattform. Vi ønsker at barna skal bli glade i god og ekte mat, våge å teste nye smaker og utvikle gode vaner. Barna blir inkludert i matlagingen og får kjennskap til ulike råvarer og hvordan maten blir laget. Gutt 1,5 år: «Smakar godt i munnen.»

«Gjennom arbeidet med Et godt måltid er det ofte barn opplever å like ting som de før har sagt de ikke liker. For eksempel en jente som ikke liker brokkoli, men hun elsker Hulken-pasta som består av blendet brokkoli blandet med rømme. Eller de som ikke vil smake på gulrøtter, men når jeg lager gulrotsuppe med stavmikser så det ikke blir klumper, så spiser de med største velbehag.»

Sabine, matansvarlig i Læringsverkstedet Solhellinga barnehage.

Fellesskap og inkludering

Hver dag jobber vi for at måltidet skal bli en arena for gode opplevelser, samtaler, refleksjon, læring og fellesskap for alle barn og voksne i Læringsverkstedet. Voksne er gode forbilder som spiser sammen med barna og er med på å skape en god og inkluderende atmosfære. Måltidet er en viktig arena for arbeid med språk, sosial kompetanse, barns vennskap og forebygging av mobbing.

Voksne og barn spiser mat sammen.

«Å spise rett og spise godt er viktig for en god livskvalitet, og det begynner når du er ung.

Her gjør Læringsverkstedet en viktig og fenomenal jobb.»

Arne Brimi.

Mestring og læring

Vi ser på måltidet som en pedagogisk arena hvor barn får oppleve mye mer enn bare å spise maten. De får anledning til å lære nye ord og begreper, de får øve på selvstendighet, telle og beregne tallerkener og bestikk. De lærer også om råvarene og deres smak og egenskaper.

Barn blir kjent med grønnsaker

Bærekraft og samfunnsansvar

Vi vil være kunnskapsformidlere og inspirere barna når det gjelder bærekraftig mat og helsefremmende kosthold. Vi har fokus på økt bevissthet rundt friske råvarer, hvor maten kommer fra, hvordan den dyrkes og hvordan vi kan ta vare på næringsinnholdet og de gode smakene.

"Vårt samfunnsmandat er viktig; vi skal ta vare på barnas helse og da må vi vite at den maten de får i barnehagen, er laget fra bunnen av."

Heidi, styrer i Læringsverkstedet Tvildemoen barnehage.

Matsvinn

I Læringsverkstedet har vi fokus på å redusere matsvinn i barnehagene våre. Stadig flere barnehager veier matsvinnet hver eneste dag, og har gjennom dette arbeidet redusert matsvinn og samtidig redusert utgiftene på matvarer!

Et bilde av Frode Selvaag og et bilde av smaksplanken for testing av nye smaker.

Her kommer det noen gode og veiledende råd og tips om mat til små barn. «Det vi gi deg og barnet mange gleder», sier Frode Selvaag, som jobber med «Et godt måltid» i Læringsverkstedet.

Gode tips til barns smaksutvikling

Måltider skal være en arena for gode opplevelser, læring, lek og fellesskap. Her er noen forslag til hvordan man kan oppleve god stemning ved måltid og opprydding.

Skape glede og mestring rundt måltider
I Læringsverkstedet Notveien Naturbarnehage har de hatt drivhus og kjøkkenhage i flere år nå.

I Læringsverkstedet Notveien Naturbarnehage har de hatt drivhus og kjøkkenhage i flere år nå. «Barna får erfaring og nærhet til både plantens utseende og smak. Dette er verdifulle opplevelser som er med på å bygge kultur. Kultur som rommer både mattradisjon og matglede.»

Smaksopplevelse i egen hage

Finn din barnehage her