Skrevet 26. apr. 2022 av Kari Kragset

Skape glede og mestring rundt måltider

Måltider skal være en arena for gode opplevelser, læring, lek og fellesskap. Å inkludere små barn med matlaging for så å hjelpe til med opprydding, kan være med å skape glede og mestring rundt måltider. Små og store kan formidle gode verdier som et godt måltid gir oss, og vise det fine vi kan lære av å dele med hverandre.

Her er noen forslag til hvordan man kan oppleve god stemning ved måltid og opprydding:

Matlaging:
Lag mat sammen på kjøkkenet. En utmerket anledning for barna til å bli trygge og selvstendige. La barna bruke god tid, finne frem ingredienser og utstyr før man går i gang. Benytt tiden sammen og ikke stress og mas. Litt søl og klin hører til når man lager mat, det gjelder for både barn og voksne.

Barna kan gjerne være med å skjære grønnsaker eller frukt med godt tilsyn og hjelp av den voksne. Kanskje du har en barnevennlig kniv?

Ofte ønsker man å lage brød eller annet bakverk. La barna være med å trille boller eller rundstykker. God finmotorikk for små barnehender.

Målebeger, desilitermål, måleskjeer og vekt er også fint å bruke for at barna forstår det med å veie og måle. Små barn kan gjerne helle innholdet i en bolle eller i en kasserolle.

Røre sammen ingredienser med sleiv, slikkepott, visp eller øse er også morsomt for barna.

Dette er fine aktiviteter for barna som ved dette kan lære noen matematiske begreper. Forklar hva de ulike redskapene betyr, og barna blir lett interessert og motivert for å ta del i matlagingen.

Husk; Selv om det ikke er helt perfekt det de lager, så betyr det ingenting. Det er sjarmerende og vidunderlig at barna bidrar.

Dekke på bordet:
Å dekke på bordet med asjetter, bestikk og glass er et fint tiltak for barna. Sett gjerne alt klart på kjøkkenbenken slik at barna rekker opp og kan utføre oppgaven.

Rundt matbordet:
Trivselen rundt matbordet og opplevelsen ved å lage og spise maten sammen med hverandre er viktig. Måltidet skal være en arena for gode opplevelser og samtaler, der barna opplever ro og tid til nytelse.

Tenn lys, skap god stemning i fellesskap og la barn og voksne fortelle om dagen, en historie, opplevelse m.m.

Oppvaskmaskin:
Opprydning er en viktig del av alt kjøkkenarbeid.

Når alle er ferdige med å spise, skal det meste av asjetter og bestikk i oppvaskmaskinen, og her kan de små hjelpe til.

Hvis man skal vaske opp, er det også en fin aktivitet. Barna liker å leke med vann og såpe og det gir god stemning. Gleden er der, og den voksne kan eventuelt ta en finish senere.

Ut med søppel:
Å gå ut med søppel er også en del av aktivitetene barna kan gjøre. Barna synes det er gøy å kildesortere og man kan snakke om hva som kan lages av søppelet vi sorterer.

Vasking:
Klut og kjøkkenspray er gøyalt for barna. Spisebord, kjøkkenbenk, stuebord og liknende kan sprayes på og tørkes av. Hvis man skal vaske gulv, kan den voksne hjelpe barna til å bruke mopp og skaft. Vanne blomster er også noe de fleste barn synes er morsom ting å gjøre.

Støvsuging:
Å støvsuge er veldig spennende for barna. Kanskje det er en del matsmuler på gulvet? La barna prøve, og i tillegg er det morsomt å se hva som skjer når man setter støvsugerskaftet mot et buksebein eller en genser.

Belønning:
Det er viktig for de voksne å flytte fokus fra belønning for alt barna hjelper til med. Å lage mat sammen og bidra til måltidsfellesskap er vel så viktig som det å premiere de små. Små og store blir mest mulig motivert når ting er lystbetont og det kan man skape ved f.eks å gi «High five», god klem, ros og oppmuntrende ord.

På denne måten gir vi barna anerkjennelse og stolthet, noe som styrker selvtilliten og «ja, jeg kan klare selv».

Kilder:

https://www.matprat.no/artikler/tema/lage-mat-med-barn-i-alderen-3-5-ar/

https://www.klikk.no/foreldre/barn/barneoppdragelse/belonningstavler-gjennomskues-av-barna-6867326

https://www.sjarmtroll.no/blog/hvordan-faa-barna-til-aa-hjelpe-til-hjemme

https://www.aftenbladet.no/forbruker/i/5G4Vw1/ukens-tips-slik-holder-du-det-ryddig-hjemme

https://www.libero.no/barnet-ditt/artikler/smabarn/lare-seg-a-hjelpe-til-tidlig-/

I Læringsverkstedet Notveien Naturbarnehage har de hatt drivhus og kjøkkenhage i flere år nå.

I Læringsverkstedet Notveien Naturbarnehage har de hatt drivhus og kjøkkenhage i flere år nå. De har nærhet til matplanter i barnehagen og lærer barna hvor maten kommer fra og at de ser prosessen med å dyrke maten fram.