«Det lille ekstra» #Å være raus og gi ekstra god service!

«Det lille ekstra» #Å være raus og gi ekstra god service!

Publisert: 11/07/2019
blog_post

I en hverdag hvor planer legges for en hel barnegruppe, og hvor enkeltbarnet samtidig skal ivaretas, kan det av og til være vanskelig å «se» når det er rom for å sette kulturindikator nr. 4 "-Å være raus og gi ekstra god service" ut i praksis.

Ved å skape en kultur hvor det er fokus på refleksjon rundt akkurat denne, er jeg rimelig sikker på at vi kan skape magi og utgjøre en forskjell. Etter en felles drøfting på regionsamlingen, ble dette tema satt på agendaen på et personalmøte der vi reflekterte om hva dette kunne bety for oss. Da ble følgende historie til.

Tekst:
Ann Britt Gullstein
Styrer i Læringsverkstedet Draget barnehage

Barnehagen vår er så heldig å ha minibuss, noe som gir en unik mulighet til å forlenge nærmiljøet vårt. Denne dagen var en gruppe barn og ansatte på tur med bussen, og hadde nådd turmålet som var 20 minutters kjøretur unna barnehagen. De hadde lekt en god stund da mammaen til Sondre ringte.

Hun ville gi beskjed om at besteforeldrene skulle komme og hente Sondre tidligere enn vanlig. De skulle sammen reise med fly, og turen hadde blitt bestemt samme formiddag. Det var litt i overkant av en time fra telefonen kom til de måtte være på flyplassen.

Mor var på sykehus med et småsøsken, og hadde ikke mulighet for å bidra til å løse logistikken. De ansatte på gruppa skjønte at det var dårlig tid for besteforeldrene å oppsøke turplassen, og hadde raskt et «øyråd» med barna. Sammen kom de frem til løsningen der alle ble med på å pakke sammen i full fart og skynde seg tilbake til minibussen.

En av de ansatte fortalte Sondre om denne flyreisen og han ble kjempeglad!

Sammen satte hele barnegruppen kursen mot flyplassen. Der ble besteforeldre og barnebarn forent og de rakk flyet.

En kjempeglad gutt fikk bli med besteforeldrene på tur for å besøke familien, og mor kunne konsentrere seg om småsøskenet som var på sykehus.

Barna som ble med videre tilbake til barnehagen, fikk denne dagen oppleve samarbeid, omtanke, det å kunne dele glede og spenning med en venn og å kunne gjøre om på planer for at andre enn en selv kunne få «det lille ekstra». Hjerteprogrammet i praksis!

Mammaen fikk oppleve at i denne barnehagen, i denne barnegruppen, på denne dagen og i denne anledningen betydde Sondres behov mest. Kulturindikator nr.4 i praksis.

De ansatte opplevde å kunne utgjøre en forskjell samt det å kjenne på at selv om en gjør noe ekstra for noen - så vil ikke det utløse flere krav i etterkant. Det skal være rom for å tenke at en liten handling fra fellesskapet, kan utgjøre en stor forskjell for enkeltpersoner.