Veiledningsordning for nyutdannede barnehagelærere
- et toårig utviklingsløp for barnehagelærere i Læringsverkstedet
Å være nyutdannet barnehagelærer kan oppleves som å ha en stor pose med puslespillbrikker der brikkene er kunnskap tilegnet under utdannelsen. Hvordan brikkene skal settes sammen og brukes i praksis kan være vanskelig å få et tydelig bilde på. I Læringsverkstedet har vi derfor en 2 årig veiledningsordning som hjelper deg med å sette brikkene sammen til et helhetlig bilde.
Vår veiledningsordning retter seg mot barnehagelærere og pedagogiske ledere, i sine første to arbeidsår etter endt barnehagelærerutdanning.
Hensikt med utviklingsløpet er:
• Å gjøre overgangen fra å være student til å bli yrkesaktiv lettere
• At nyutdannede barnehagelærere kjenner seg godt ivaretatt
• At nyutdannede får et godt innblikk i Læringsverkstedets pedagogikk – hjertekultur
• At nyutdannede får veiledning slik at de blir gode profesjonsutøvere, og de opplever mestring i arbeidet
• At nyutdannede får styrket sin kompetanse som ledere
• At nyutdannede får utviklet sin didaktiske forståelse
• At nyutdannede barnehagelærere opplever Læringsverkstedet som et godt sted å arbeide
Organisering:
Opplæringen foregår via teams, med to samlinger/kurs i høstsemesteret og to samlinger/kurs i vårsemesteret – i to år. Nyutdannede jobber med oppgaver mellom samlingene/kursene.
Oppgavene vil være tilpasset barnehagehverdagen og vil være et positivt bidrag til avdelingen/basen du jobber på.
Mellom samlingene organiseres det lokale/regionale veiledninger i grupper.
Tema for samlingene år 1:
- Ny i Læringsverkstedet – nyutdannet
- Å være barnehagelærer og bidra til å skape en kultur der hensynet til barnas beste er overordnet
- Hva vil det si å skape «Hjertekultur?»
Ulike roller knyttet til arbeidet – barnehagelærer –pedagogisk leder!
- Tilbakemeldingskultur som en viktig del av arbeidet med et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø
Tema for samlingene år 2:
- Barnehagelæreren som profesjonsutøver og leder
- Pedagogen som leder - Å lede medarbeidere i arbeidet fra plan til praksis
- Barnehagen som pedagogisk virksomhet– med leken i fokus
- Barnehagen som pedagogisk virksomhet – alle barn skal oppleve å være betydningsfulle for andre barn i lek
Vi ønsker deg som er nyutdannet barnehagelærer velkommen til Læringsverkstedet!