Et Godt Måltid

Visste du at barnet ditt har omtrent 103 000 minutter, det er (71 døgn!) Spisetid i løpet av et normalt barnehageløp? Denne tiden bruker vi i Læringsverkstedet godt. For oss handler måltidet om mye mer enn bare å bli mette. Å samles rundt mat har mennesker gjort til alle tider – og det å glede seg over gode dufter skaper forventning og begeistring, framsnakk og undring. Måltidet er en fantastisk pedagogisk arena der vi målrettet jobber med matglede, smakstrening og å bevare tradisjonsmaten og matkulturen vår. I mange år har vi hatt et tett og fruktbart samarbeid med Arne Brimi og Ryfylkekokken Frode Selvaag. Vi legger vekt på å bruke norske råvarer, ha retter med enkle og gode smaker, og å lage sunn, hjemmelaget mat – gjerne ute!

Et Godt Måltid

Alle disse åtte druene er en del av mat og måltidskonseptet vårt. I tillegg til en sunn og variert meny legger vi til rette for at barnet skal delta både i forberedelsene til måltidet - ved for eksempel å dekke på, telle og beregne riktig antall tallerkener - og rydde av etter seg. Vi har stor tro på at det å Klare selv! gir uvurderlig livsmestring på kort og lang sikt. I små grupper er barna med på kjøkkenet, skreller, kutter, rører, måler, veier - og selvsagt prøvesmakes det! Endel av barnehagene har egne også egne pedagogkjøkken. Vi ønsker å formidle essensen av gode matvalg slik at kroppen blir sterk og at utgangspunktet for læring er best mulig. Gode vaner starter tidlig!

Matglede og måltidskultur

Målet vårt er at barna ikke bare skal bli glade i mat, men også oppleve gleden ved å lage og spise den sammen med andre! Vi sender fatene, venter på tur, snakker om hvor maten kommer fra, og at noen har arbeider hardt for at vi kan spise brødet, grønnsakene, kjøttet og fisken. Kanskje forteller barna som var med å lage maten i dag om hvordan de gjorde det, eller en presenterer dagens lunsj akkurat som en hovmester ville gjort på restaurant. Noen ganger lager vi overraskelser, en smaksprøve til foreldrene, eller har en hemmelig gjest på besøk. Alltid søker vi god stemning – slik at måltidene blir noe barna ser fram imot og et sted der den gode samtalen har de beste vilkår.

Bærekraft og miljøvennlighet

Mange bekker små gjør en stor å sier et gammelt ordtak! Å velge og beregne riktig mengde både når man lager maten og når man forsyner seg bidrar til å minske matsvinnet i barnehagen. Det er både miljøvennlig og bærekraftig. Svært mange av våre barnehager er skikkelig gode på nydelig restemat. Hvem sier vel nei takk til en nystekt vaffel? I den kan det være både grønnsaksrester og grøtrester. Vi koker gjerne kraft på knoke for å få erfaring og forståelse for at alle deler av dyret kan brukes – og fordi det smaker fantastisk! Både hønsefrikasse og kjøttsuppe på egen kraft er på fast menyen hos mange.

Smakstrening

Smakssansen trenger å trenes på lik linje som andre sanser. Og alt vi vil bli gode til må øves på! Det flotte er at smakssansen utvikles hele livet. I Læringsverkstedet lærer barna å gjenkjenne basissmakene, øver på nye smaker og nye retter, og koser seg med klassikere fra norsk tradisjonsmat. Vi unngår det vanlige spørsmålet «Likte du det?» og spør heller «Hva smaker det? Hvordan kjennes dette ut i munnen?» Innimellom synes kanskje den voksne også at noe kan være utfordrende å spise? Da er det fint at vi sammen kan kjenne etter hva det smaker i dag. Kanskje har vi lært å like det nå? Den voksne sitter ved bordet og spiser med barna. Voksne er forbilder og idoler, og det skal vi være på best mulig vis - også når det kommer til mat.

Kompetanse

Vi kurser alle våre barnehager grundig i måltidskonseptet vårt. Hver barnehage har minst en dedikert matansvarlig som har deltatt på flere praktiske matkurs, samt har teoretisk basiskompetanse i hva, hvordan og hvorfor vi gjør som vi gjør. Vi har permen Et godt måltid som arbeidsverktøy, og i den finnes en rekke oppskrifter som er tilrettelagt for barnehagene. I tillegg utvikles jevnlig nye oppskrifter, inspirasjonsfilmer og annet pedagogisk materiell til bruk i Et godt måltid i Læringsverkstedet.