Havsbaderne

Havsbaderne

Publisert: 29/05/2019
news

Å lære seg å svømme kan redde liv, både ens eget og andres. Dette er faktisk en kunnskap man kan dø av om man ikke har den. Eller som en av 5 åringene så fint sa det: “Hvis han lillebror dett i vannet og det ikke e noen voksne der, så kan æ redd han!” Læringsverkstedet Trålveien barnehage, har man nå tatt svømmeopplæringen til et nytt nivå og investert i våtdrakter og tatt opplæringen ut i havet.

Det er Fylkesmannen i Bodø som gir tilskudd til denne svømmeopplæringen i barnehager som jobber for at barna skal bli trygge i vannet samt få et godt grunnlag for å lære å svømme. Det er Utdanningsdirektoratet som har fastsatt en slik tilskuddssats. Etter starten i 2016, har barnehagen stadig utviklet opplegg, og de som er ansvarlige har blitt tryggere og fått gode rutiner rundt opplæringen.

Styrer Linda Jensen Horn og Marita Kolin, som er ansvarlig pedagog for opplegget og primus motor, sier at det er livsviktig at barn lærer tidlig å svømme.

«Å kunne holde seg flytende og å svømme er etter vår mening livsviktig og noe alle bør få mulighet til å lære seg tidlig.

Svømmeopplæring ute har vi tenkt å legge inn i våre planer for høst og vår. På vinteren bader vi innendørs.

Barna begynte svømmeopplæringen med ulike forutsetninger. Noen hadde aldri vært i basseng før og trengte tilvenning i vann, få vann i øynene og lignende, mens andre var trygge i vannet og hadde mer erfaring etter besøk på badeland eller ferieturer til varmere strøk. Ved å drive tidlig svømmeopplæring/vanntilvenning allerede i barnehagen, er man bedre rustet for den mer organiserte svømmeopplæringen i skolen.

«Det er mange familier som verken har mulighet eller økonomi til å prioritere ukentlige turer til basseng. Da er det ekstra stas at vi i barnehagen kan gi barna denne opplevelsen helt gratis», sier Horn og Kolin.

Som nordnorske vikinger

 

«Opplæringen skal primært foregå i basseng, og hos oss får hvert barn rundt 20 timer opplæring i bassenget. I år har vi hatt en gruppe på 16 barn og alle har tatt Hvalmerket. Dette svømmemerket tar for seg egenskaper i forhold til dykking. Enkelte er også klare for skilpaddemerket som handler om å flyte. Disse svømmemerkene tar de i bassenget», forklarer de.

«Nå som vi har valgt å prøve oss ute i havet, er det med bakgrunn i at de fleste ulykker gjerne skjer ved sjø og vann. Vi mener barna har godt av å kjenne på det kalde vannet, og ikke bare bli presentert for “badekartemperatur” i basseng. Og ikke minst, så er det kjempegøy!

Alt oppleves annerledes med klær på i vann. Det å løpe, svømme og flyte i vann blir jo tyngre og mer utfordrende med klær på, og vi mener det er viktig at barna på et tidlig tidspunkt får erfaring med dette. Barna foretrekker gjerne å være i bassenget for havet kan for mange virke skremmende.

Som ekte nordnorske vikinger, vil vi også holde oss til den uskrevne nordnorske regelen: Bade innen 1. mai! Flaks for oss så fikk vi noen flotte dager i slutten av april med en temperatur i lufta på rundt 14 grader og sol. Temperaturen i havet var dog ikke noe å skryte av. For å si det med en kollegas ord: “Du kjenn at du lev!”

Samtlige voksne som er med på disse svømmetimene, skal ha livredningskurs, og de oppdaterer livredningskurset en gang i året, vår eller høst. Men det er rift om å være med som ansatt på disse timene.

«Slike stunt som dette krever selvsagt at vi ansatte er aktive og går foran som gode eksempler. Og etter å ha prøvd dette ut i to omganger, ser vi at de ansatte har det minst like gøy som barna, og er gjerne de som går sist ut av vannet. Likeså krever det at hele personalgruppa er enige i at vi bruker tid på denne opplæringen. For det er ikke til å legge skjul på at det blir et større trykk for dem som er igjen når 4 ansatte drar av gårde med bare 8 barn», sier de.

Sant som det er sagt sier de ansatte i Læringsverkstedet Trålveien barnehage; alle setter stor pris på disse timene i vannet.

«Vi får en fantastisk kontakt med ungene, og de som er igjen på huset er positive til ordningen da de ser at ungene får så mye igjen for det. Vi kjenner oss heldige som har mulighet til å gi ungene våre denne fantastiske opplevelsen og viktige kunnskapen, og tilbakemeldingene fra foreldre er udelt positive. Selv om det faktisk var flere som trodde vi spøkte da vi presenterte våre planer om å ta opplæringen ut i havet.

Kommentarene fra foreldre når de skjønte at vi mente alvor, besto blant annet av: «Dere er gale! Men på en positiv måte».

Marita Kolin, pedagog, og Linda Jensen Horn, styrer i Læringsverkstedet Trålveien barnehage.