Fra ull til garn

Fra ull til garn

Publisert: 26/11/2019
blog_post

De eldste barna i Læringsverkstedet Kanebo barnehage har jobbet med tema ull i høst.

Temaarbeid er et av hovedområdene vi jobber med i vår pedagogikk. I temaarbeidet er det de voksne som leder innholdet og prosessen i arbeidet. Vi hadde lyst å jobbe med et tema hvor vi spinner ull, farger garn og lager noe av det. Vi har vært innom alle fagområdene og barna har fått kjenne på lek, samhold og mestring.

Barna har fått være med på hele prosessen fra ull til garn, og barna har lært seg begreper som vær, søye, lam, karde, spinne, røsslyng og kjuker. Vi har sett på bilder og fått førstehåndserfaringer. Vi har sett på rekkefølge og plassering, målt og telt.

Tidlig i september fikk vi ull og håndkarder i hus, og disse fikk barna lov å bruke. Slik fikk de erfaring med hvordan man får knuter og skitt ut av ulla før man kan spinne den til garn. Det var tungt arbeid og vi hadde mange samtaler rundt hvordan man kunne lage garn og klær for 100 år siden, kontra i dag.

Spinning er en av våre eldste teknikker for å lage tekstiler. Vi fikk besøk av en dame som hadde med seg en elektrisk bordrokk. Hun ville vise barna hvordan ulla blir til garn og ved at barna får kunnskap om dette, kan de være med på å videreformidle gamle tradisjoner. Barna fikk se og kjenne på vaska og uvaska ull. De fikk karde og selv prøve å spinne garn. Vi ble nok alle overrasket over hvor vanskelig det var å få jevn tykkelse på garnet.

Nå var det på tide å farge garnet. Da vi hadde turdag til Maisuta (316 moh), fikk barna utfordre motorikk, koordinasjon og motivasjon. For da vi hadde kommet frem til turmålet og fått opp blodsukkeret, var barna med på å plukke røsslyng. Denne tok vi med oss tilbake til barnehagen. Vi fikk også høre fra én at fra gammelt av pleide man ikke å ta røsslyng inn i hus, da det kunne bringe ulykke.

Vi kokte fargen ut av røsslyngen og lagde et fargebad som vi la garnet oppi. Her fikk garnet ligge og trekke farge til vannet var avkjølt.

Hvem kunne vel visst at røsslyng kunne gi en nydelig gulfarge?

Vi farget også garn med kjuker som vi hadde funnet på trærne i skogen. Dette ga en kjedelig beige farge. Den farget vi over ved hjelp av et fargebad kokt på rognebær og ripsbær.

5- åringene våre fikk lære seg spikkesangen og trente på å spikke med kniv. Dette førte igjen til at alle spikket barken av sin egen pinne, og denne var starten på en kjepphest.

Foreldrene fikk beskjed om at alle barna måtte ha med seg en ullsokk e.l uten hull. Denne fylte barna opp med ullfyll og de voksne hjalp til med å lime med limpistolen slik at den ikke skulle falle av kjeppen. Barna valgte øyne, plasseringen av dem, klippet tenner og sydde det hjemmefarga garnet fast med nål.

Høstens temaarbeid ble avsluttet med kjepphestløpet gjennom en hinderløype på Løkkebanen.

 

Blogginnlegg:
Heidi Støversteen
Pedagogisk leder i
Læringsverkstedet Kanebo barnehage