Lekende lett - med Læringsverkstedets kulturminister Ragnar Sagdahl

Lekende lett -  med Læringsverkstedets kulturminister Ragnar Sagdahl

Publisert: 08/10/2017
blog_post

Læringsverkstedet er så heldig at de har sin egen kulturminister! Han heter Ragnar Sagdahl, og har siden i vår, jaktet på kulturen ute i barnehagene. - Kultur blir til, den vedtas ikke, sier Ragnar. Med Læringsverkstedets verdiplattform i sekken, skal derfor alle ansatte de neste to årene, sammen begi seg ut på en kulturreise.

Læringsverkstedet er så heldig at de har sin egen kulturminister! Han heter Ragnar Sagdahl, og har siden i vår, jaktet på kulturen ute i barnehagene. - Kultur blir til, den vedtas ikke, sier Ragnar. Med Læringsverkstedets verdiplattform i sekken, skal derfor alle ansatte de neste to årene, sammen begi seg ut på en kulturreise. Gode kulturhistorier fra hver en barnehagekrok skal løftes frem, det skal blogges om perspektiver på kultur fra hver enkelt avdeling. Aktiviteter, overraskelser og gøyale sprell skal prøves ut og deles, og de ansatte skal hjelpe hverandre å sette ord på og vise gjennom handling, hvem de er og vil være. Det er litt av et prosjekt, og det kommer nok godt med at kulturministeren har jobbet med kommunikasjon hele livet.

Navn: Ragnar Sagdahl
Alder: 47
Sivilstatus: Gift, 3 store barn (22, 20 og 16 år)
Utdannet journalist ved Universitetet i Stavanger. Har blant annet jobbet i Stavanger Aftenblad, NRK Rogaland, lokalavisa Hitra-Frøya, Forbrukerrapporten, NRK Forbrukerinspektørene, NRK Brennpunkt
Har i 18 år jobbet som kommunikasjonsrådgiver, drev eget byrå (I-kommunikasjon), JKL Group, Geelmuyden Kiese.

Hvorfor Læringsverkstedet?
For meg ble det å begynne i Læringsverkstedet et verdivalg. Jeg har så stor tro på visjonen og verdiene til Læringsverkstedet. Det er en unik mulighet å få være med på å forandre barnas og de voksnes hverdag litt.

Hva innebærer «lekende læring, samspill og mestring» for deg?
Lekende læring, samspill og mestring, betyr for meg at leken er i sentrum, men at barna i tillegg kan lære noe av og i leken, ikke minst samspill og det å etablere relasjoner, både mellom barn og mellom barn og voksen. Og så handler det om å gi barna mestringsfølelse – den fantastiske følelsen og opplevelsen når du kjenner at du mester noe! 

Hva ville du satt på dagsordenen om du fikk være kunnskapsminister i en uke?
Om jeg fikk være kunnskapsminister i én uke, ville jeg i alle fall satt barnehagen på agendaen – hva det vil si å skape gode barnehager. Derfor er det veldig flott å jobbe i Læringsverkstedet, hvor det er nettopp dette vi jobber med hver dag – å skape gode, og enda bedre barnehager. Utfordringen er å definere hva som faktisk utgjør en god barnehage. Det handler kanskje ikke så mye om antall voksne som er til stede, men hvor flinke de er til å være til stede, se det enkelte barn og skape gode relasjoner. Vi må ta forfatter og kursholder Jan Spurkeland på ordet, og fokusere på relasjonskompetansen i barnehagene. Kvalitet er ikke privat eller kommunal barnehage, men menneskene som jobber der.

Hvem ville du invitert på middag og en faglig diskusjon?
Til middag ville jeg ha invitert Richard Branson (engelsk forretningsmann), Chen Miller (kvinnelig israelsk lærer) og Patrick Lencioni (amerikansk organisasjonsutvikler) for en spennende prat om hvordan vi kan utvikle en sterk kultur i Læringsverkstedet, som skaper engasjement, begeistring og eierskap for den barnehagen vi er i ferd med å gjøre enda bedre.

Hva tenker du er utfordringer i barnehagesektoren akkurat nå?
Jeg har ikke vært veldig lenge i barnehagesektoren, men slik jeg opplever det er det flere utfordringer. En av utfordringene er at debatten om barnehagen handler om private versus offentlige barnehager, i stedet for å diskutere hva som er gode barnehager og hvordan vi kan gjøre barnehagene enda bedre.

Hva imponerer deg mest med barnehageansatte?
Det som imponerer meg mest med de ansatte i Læringsverkstedets barnehager, er at de er så til stede for barna, og det lille jeg har sett så langt viser at de gir barna opplevelsen av at de er verdifulle.

I LV har vi noe som heter «Den gule historien». Den handler om øyeblikk som har rørt ved følelser og motivert til valg av yrke. Hva er din «Gule historie»?

Min ungdomstid var preget av Nelson Mandela og apartheidkampen som pågikk i Sør-Afrika. Da fikk jeg se hvilket våpen ord var, på godt og ondt. Sangen Peter Gabriel laget i 1980 om drapet på menneskerettighetsforkjemperen Steve Biko i 1977, var med meg i store deler av tenårene. Selv om jeg ikke var det veldig bevisst det akkurat da, førte det å bruke ord i kampen for rettferdighet til at jeg etter hvert tok valget om å bli journalist.

Hvis du skulle hatt et annet yrke, hva kunne det vært?
Jeg vet ikke hva jeg skulle ha vært om jeg skulle ha valgt et annet yrke. Jobben jeg har nå, ante jeg ikke fantes for fire måneder siden. Og for et halvt år siden visste jeg ikke at det fantes et barnehageselskap som har eiere og ansatte som så sterkt tror på visjonen og verdiene – en bedrift som er verdibasert!

Har du et skjult talent?
Om jeg har et skjult talent? Da er det vel skjult da, tenker jeg…

Hvordan vil andre beskrive deg, tror du?
Jeg tror at nettopp andre er best på å beskrive hvordan de vil beskrive meg. Men jeg håper at de opplever at jeg er engasjert, samarbeidsvillig og at jeg liker å tenke store tanker – kanskje håpløse naive tanker – men likevel drømme om noe stort. Og at jeg samler på folk.

I barnehagen er vi opptatt av å bruke sansene. Hva liker du å se på, høre på, og smake på?
Jeg er veldig glad i å se på film og lytte til musikk. Jeg hører mye musikk, og akkurat nå går det en del i Prefab Sprout, Donald Fagen og Steely Dan. Ellers liker jeg å lese krim, først og fremst i ferier. Selvsagt er jeg også glad i god mat, uten at jeg har noen sterke preferanser til hva slags mat det skal være. Men jeg er glad i syrlige smaker.

Hva er favorittuttrykket ditt?
Jeg har vel ikke noe favorittuttrykk. Men tidligere var det «Du grønne eng», noe som jeg sa fordi jeg ikke banner.

Hva driver du med om 10 år?
Jeg har ingen anelse om hva jeg driver med om 10 år, annet enn at jeg da fortsatt får være med på å forandre menneskers liv – ett liv av gangen.