Skrevet 28. nov. 2024 av Ragnar Sagdahl
Norges største kompetansemiljø for pedagoger
Det er mange grunner til at barnehager ønsker å være med i Læringsverkstedets store fagmiljø. Samlet sett er hovedårsaken økt kvalitet i for alle barnehagene, og mer trygghet for bærekraftig drift. Pedagoger og styrere ønsker å være en del av et kompetansemiljø hvor de kan sparre med kolleger, få kompetanseheving og ha trygghet for at det er ordnede lønns- og arbeidsvilkår.
Læringsverkstedet ble etablert samme år som stortinget inngikk et bredt barnehageforlik i 2003. Barnehagekjeden ble dannet av barnehageforeldre, for barn og familiene deres, og i et generasjonsperspektiv. I 2024 har Læringsverkstedet over 250 barnehager, spredt over hele landet og i alle fylker.
Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) er det i dag over 5400 barnehager i Norge, hvorav 2600 er kommunale og 2800 er private. Læringsverkstedet har siden oppstarten i 2003 bidratt betydelig til å sikre full barnehagedekning i Norge, blant annet gjennom å bygge og utvikle barnehager.
Bygging av landet største kompetansemiljø
Læringsverkstedet har gjennom årene etablert seg som en ledende aktør innen barnehagesektoren i Norge, og skapt Norges største kompetansemiljø for barnehageansatte. Dette er et solid fundament for å tilby høykvalitetsbarnehager.
Les mer om fremveksten av Læringsverkstedet her.
Visjonen om å få "verdens viktigste verdier til å vokse" og verdiene som ligger til grunn for Læringsverkstedet, har vært sentrale drivkrefter i denne veksten. En viktig motivasjon for veksten til Læringsverkstedet er å skape et fellesskap og miljø hvor barnehageansatte sammen bidrar til å heve kvaliteten i egen barnehage, og hjelper de andre Læringsverkstedet-barnehagene. Det gjør de gjennom det som i Læringsverkstedet kalles delekultur. I fellesskap jobber dette store fagmiljøet for å kontinuerlig heve kvaliteten i barnehagesektoren. De arrangerer blant inspirasjonssamlinger, felles styrersamlinger og nettverkssamlinger både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Dette bidrar til å skape en lærende organisasjon hvor ansatte deler kunnskap og erfaringer for å forbedre praksis til barns beste. Derfor har det vært viktig for eierne at så mange gode barnehager som mulig gikk sammen for å skape den beste barnehagehverdagen som mulig for barna.
Både små, mellomstore og store barnehager har valgt å bli en del av Læringsverkstedet, i tillegg til både små og store kjeder.
Vekst har sikret barnehagemangfoldet
Læringsverkstedet har brukt ulike modeller for å vokse, inkludert strategiske oppkjøp og samarbeid med andre aktører. Og hele veien har det vært viktig at når nye barnehager kommer til, så er det ønskelig at barnehagene bevarer sine unike kvaliteter samtidig som de drar nytte av Læringsverkstedets ressurser og kompetanse. Det betyr at Læringsverkstedet i dag sikrer et mangfold av forskjellige barnehager, som for eksempel Alversund barnehage som har Montessori-pedagogikk, Grefsen Naturbarnehage i Oslo, paragraf 1-barnehagen Hånes Solkollen barnehage i Kristiansand, Fana gårdsbarnehage i Fana, Hannes lekestue i Stavanger, en barnehagekjede som bestod av idrettsbarnehager og mange flere.
Læringsverkstedet er på mange måter selve garantisten for barnehagemangfoldet.