Skrevet 25. aug. 2022 av Kari Kragset
Naturglede
For at barn skal like å være ute i skog og mark, bli glad i naturen og ønske å ta vare på den, er det viktig at de får oppleve naturens eventyrlige mangfold.
Mange barn og voksne i barnehagen opplever at kontakt med naturen gir ny glede, energi og et godt samhold i gruppen. Det gjør noe med oss å se på himmelen, skyene, trærne, og når vi filosoferer sammen om hva vi tenker og opplever. Den friske luften, dagslyset og aktiviteten påvirker barna på en positiv måte. Barna lærer mye av å være på tur og begrepsverdenen utvides når de lærer å sette ord på det de ser. Barn som tidlig opplever gleden med å være på tur, vil ofte få et godt forhold til naturen, noe som vil prege dem gjennom hele livet.
o «Å ligge helt stille i gresset og høre vinder suse.»
o «Å kjenne spenningen inni seg ved å få klarte i et krokete tre og se ned.»
o «Å dele naturopplevelser med gode venner.»
o «Å utforske forandringer i naturen gjennom hele året.»
o «Å kjenne et regnskyll.»
o «Å bli kjent med hvor gamle trær er og finne mose og blomster i alle varianter.»
o «Å skape eventyr og et fantasiunivers av alt det rare vi finner ute i vårt nærmiljø.»
Undring
Vi lærer og utvikler oss ved å bruke fantasien med det vi finner i skogen. Vi leker Askeladden; «Jeg fant, jeg fant». Vi finner noe vi vil vise: «Se hva jeg fant!» Vi har vårt eget «univers» i «vår» skog der vi vet spillereglene. Vi har et samhold av oppdagelser og opplevelser som vi sammen har utforsket, og vi har brukt vår fantasi til å kreere spennende scenarier. Vi har prøvd utallige miljøeksperimenter og brukt forstørrelsesglassene til å se på hvordan de små krypene i naturen virkelig ser ut og hva de vi driver med.
Nysgjerrighet er en naturlig drivkraft til utvikling, undring og læring.
Nysgjerrig lek
Barn utforsker, erfarer og lærer gjennom å leke ute i naturen. Gjennom leken blir de bedre kjent med seg selv og omgivelsene rundt seg. I naturen bruker barna alle sansene til å skaffe seg egne erfaringer og tilegner seg kjennskap til begrensninger og hva de mestrer. Lek i naturen vekker en naturlig nysgjerrighet; «Hvor mye tåler denne greina?», «Hvem er jeg?», «Hva kan jeg klare sammen med andre?», «Hva klarer jeg alene?», «Hva finnes i denne tua?» og «Vil denne pinnen flyte på vannet?»
Sansene våre stimuleres slik at vi oppdager mer. Vi er vant til å se etter små forandringer fra dag til dag.
I barnehagen skal vi være begeistringssmittere og entusiastiske slik at det smitter over på barna. Hver dag er unik og har noe nytt med seg - grip dagen! Gjør man det, kan man nemlig lære mangt og mye.