Skrevet 21. des. 2021 av Ina Eian

Gode lesestunder sammen med barna

Barn lærer ord ved å høre ord. Ved å lese for barnet ditt kan du gi barnet ditt tilgang til et rikt og variert språk. Forskning viser at boklesing har klar innvirkning på barns senere lese- og skriveutvikling.

Skriftspråk i bøker inneholder et rikere språk med flere ord og begreper enn barna møter i hverdagssamtaler med andre barn og voksne.

En god lesestund kan bygge opp rundt gode relasjoner mellom barn og voksne. Kanskje har du selv noen slike gode minner fra din egen barndom der besteforeldre, foreldre eller andre omsorgspersoner jevnlig leste eller fortalte deg eventyr.

Innholdet i bøker kan gi barna mer enn å lære flere ord. Temaer i bøker kan gi barn ny kunnskap. Dette kan føre til interesse, undring og utforsking som de tar med seg inn i leken med andre barn.

Her er tips for å skape gode lesestunder med barn:

Bøker i lekekassa
Et par pekebøker bør være en del av babylekene. Pekebøker er ofte laget av tykk papp slik at de tåler å bli utforsket. Pekebøker kan du ofte finne på salg i bokhandlerne. Bilder av dyr eller situasjoner og ting fra babyens hverdag fanger gjerne interessen og er fine som felles fokus for samtaler.

Bruk biblioteket
Det er gratis å låne bøker og på biblioteket kan de hjelpe deg med å finne bøker som er tilpasset utviklingstrinnet og interessene til ditt barn. Enten du er på jakt etter en favoritt bok du selv likte da du var liten, bøker på et annet språk eller bøker med et bestemt tema, kan biblioteket hjelpe deg med å finne gode bøker.

Gjør lesestund til en fast hyggestund
Sett av fast tid til lesing, gjerne hver dag og gjør noe som skaper ekstra hyggelig stemning. Sett dere godt i sofaen og bre over dere et teppe. Har dere hodelykt? Skru av lyset, og trekk for gardinene om det er sommer eller dagslys. La lyset fra hodelykten fokusere på boka. En god lesestund skal aldri vare lenger enn til barnet har mistet interessen. Barn bør oppleve at bøker kan brukes til å underholde, kose seg og skape felles opplevelser.

Interaktiv lesing
Interaktiv lesing er å la barnet få delta og ikke bare være passiv lytter. Les boka først for deg selv slik at du er godt forberedt på innhold og ord i tekst og bilder. Snakk sammen om forsiden av boka før du leser. Spør barnet hva det tror boka handler om, gi rom for fantasi og undring. Knytt spenning til det å skifte side og spør der det passer; «hva tror du skjer nå?» Snakk om teksten, om hva som skjer i historien, stopp opp og snakk om ord. Spør barnet «Hva tror du det betyr?» Bruk variert stemmeleie, ansiktuttrykk og gester, slik at teksten blir levende og spennende. Les gjerne de samme bøkene igjen og igjen. Sannsynligvis blir du lei av historien lenge før barnet ditt gjør.

Barn har stor gevinst av å bli lest for jevnlig, og fortsett gjerne å lese høyt for barnet ditt selv etter at barnet har knekt lesekoden.

Kilder: Dette vet vi om- serien. «Barnehagen: Språkstimulerende læringsmiljøer», Liv Gjems 2018.

FLERE ARTIKLER:

Grunnlaget for god språkutvikling skapes i samspillet mellom barnet og nære omsorgspersoner i de to første leveårene.

Babyer gurgler og lager lyder, 1-åringer og 2-åringer griper tak i det rytmiske samspillet med bevegelser, enkeltord, og noen ganger også hele sangteksten. Når vi synger sammen, skaper vi en fellesskapsfølelse og en lykkefølelse.