Skrevet 14. okt. 2020 av Kari Kragset

Empati fra ord til handling – prososiale handlinger

«Skal jeg hjelpe deg?» spør et barn i det han strekker ut hånden mot et annet barn. Det andre barnet smiler, legger hånden sin i hans, og sammen går de ned bakken. «Jeg er vennen din, vet du!» sier det hjelpende barnet og smiler. Fra Læringsverkstedet Kongerød barnehage, v/Anne Meyer.

Prososial atferd: å ha positive, sosiale holdninger og å kunne utføre handlinger som å oppmuntre, bry seg om, vise omsorg, hjelpe til og dele med andre. (Udir, 2018)

Av Kari Pape

I denne praksisfortellingen ser vi hvordan barn svært tidlig er i stand til å forstå andre barns perspektiv, og til å handle i tråd med denne forståelsen:

Thomas fyller to år i dag. Han har fått krone på hodet, og nå er det tid for kake! Han har hatt med muffins til barnehagen, og det er plassert to lys i en av dem. De voksne synger bursdagssangen og går bort til Thomas som skal blåse ut lysene. Han blåser og får beskjed om at det er hans muffins. Han tar kaka med lysene og setter den foran seg. Nå går den voksne videre fra den ene til den andre. Barna forsyner seg med muffins. Så er det Petter. Han fyller to år om et par uker. Han rister på hodet, og munnen trekker seg nedover. «Har du ikke lyst på muffins?» spør den voksne med forundring i stemmen. «Ikke sånn,» sier Petter, og stemmen høres ut som om den kan briste når som helst. «Hva mener du?» spør den voksne. Petter peker på kaka til Thomas og sier: «Sånn!» «Åh, du vil ha en sånn med lys på! Jeg forstår det, men det er bare Thomas som får sånn kake i dag fordi han har bursdag!» Nå ser Petter helt ulykkelig ut og sier: «Vil ikke!» mens han dytter vekk fatet med muffins. Da går den voksne videre til neste barn. I øyekroken får hun se Thomas som strever for å komme ned av stolen sin. Nå tar han sin muffins og går bort til Petter og sier: «Væsågod!»

Thomas gjenkjenner antakeligvis følelsen av fortvilelse, og han velger å gjøre noe med det – dette kaller vi prososial atferd.

Noen tips til dere foreldre:

  • Tenk over hvordan du kan være en god modell for det du ønsker å se
  • Tenk over hvordan du viser at du bryr deg om andre
  • Tenk over hvordan du omtaler andre
  • Tenk over hvordan du inkluderer alle (f.eks når barnet har bursdag – søk hjelp hos de voksne i barnehagen hvis du synes det er vanskelig.

Helt til slutt, et helt konkret lite tips som dere kan starte med i morgen:

Når barnet ditt skal på tur med barnehagen, får dere kanskje beskjed om at de skal ha med seg noe å sitte på, eller noe å drikke/spise eller liknende. Gjør det da til en god vane å legge ved noe ekstra, mens du påpeker overfor barnet ditt at andre kan få bruk for det!

Som for eksempel: «Jeg legger to kopper oppi sekken din, for det kan jo hende at noen av de andre barna har glemt å ta med drikke – og da kan jo du dele litt siden du har så mye!»

Det høres kanskje banalt ut, men jeg lover dere – dette fungerer!

Og helt til slutt kan jeg nevne at jeg, gjennom hele høstsemesteret da yngstemann gikk i 4. klasse, sendte med to håndklær og to badebukser hver onsdag! De kom aldri tørre hjem, og poden opplevde stor glede ved å kunne bidra til andres badeglede!

Husk at Empati er en viktig forutsetning for vår «Hjertekultur»

Lykke til!

Kildehenvisning:
Lek og inkludering som motvekt til utestengelse og mobbing (Pape, 2020)
Gode medarbeidere i barnehagen – arbeid med lek og inkludering (Pape, 2020)
Foreldrekanalen.com