Skrevet 3. mai 2024 av Kari Kragset

Aktiv moro med barn og voksne!

Foreldretips

Fysisk aktivitet og bevegelsesglede er en fantastisk mulighet der barn og voksne er sammen om å skape mestringsfølelse, lek og samspill. Barna vil like det! Her er noen tips til aktiviteter.

I en hverdag, der daglig skjermtid tar mye tid, kan man benytte anledningen til felles aktiviteter med familien som inspirasjon til lek og moro,

Barn leker og er i aktivitet fordi det er morsomt og de opplever glede gjennom lek og aktivitet. Ved å tilby barna leker og aktiviteter tilpasset deres alder og utviklingsnivå̊, kan man legge til rette for mestringsfølelse og bevegelsesglede.

Fysisk aktive barn vil få bedre motorikk og vil mestre andre ting lettere, og ifølge Helsedirektoratet anbefaler man 60 minutter hverdag.

Her er noen forslag til aktiviteter for små og store:

Stoppdans:

Sett på musikk å la barn danse fritt. En voksen styrer musikken og når musikken stanser, skal alle gjøre en øvelse som den voksne sier. Barn kan være med å bestemme hva de ulike øvelsene kan være. For eksempel:

  • Stå helt rolig
  • Hinke
  • Stå på et bein
  • Lukke øynene og stå på et bein
  • Hoppe
  • Legge seg ned på ryggen
  • Legge seg ned på magen
  • Ta hendene i bakken
  • Stå i planken
  • Sette seg på gulvet
  • Snurre rundt en runde
  • Et froskehopp
  • Evt andre forslag

Dette er en morsom musikkaktivitet der både bevegelse og balanse er i fokus. Varier i forhold til alder og motorikk. Barna synes det alltid er gøy når de voksne er med på leken.

Ballferdigheter:

Bruk av ball er en morsom og viktig del av barns lek og aktivitet. Noen barn er litt redd for ballen, og derfor er det vesentlig at man tilpasser leken med en anvendelig ball. En ballong, badeball, ertepose eller myk ball kan være bra alternativer.

  • Kast eller grip en myk pute. Kastene kan tilpasses barnet.
  • Bytt ut puten med badeball eller en stor myk ball. Øv på å gripe med hendene.
  • Lag streker i bakken med ulike lengder fra mål som er angitt med flasker f.eks.
  • Prøv å trille ballen mot mål der barnet velger selv lengden fra målet.
  • Kast ball gjennom en rokkering. Avstanden tilpasses for hvert barn.
  • Kast på en vegg eller på et mål.
  • Hold en ballong oppe i luften ved å slå til den med hendene.
  • Bruk ulike kroppsdeler til å slå ballongen opp i luften.

Stillelengde

Å hoppe er noe barna liker godt. Hva med å bruke hopp i en aktivitet?

Finn en sandkasse eller lignende og tegn en strek. Det er viktig at streken er nær nok til å begynne med. Prøv å se om barna klarer å hoppe forbi streken. Kanskje flere vil prøve?

Etter hvert kan man lage en ny strek slik at barna må bruke mer kraft for å hoppe over.

I skog og mark er det morsomt å hoppe over små steiner, bekker, stokker og lignende. Hvis man er inne, kan man hoppe fra strek til strek og variere avstanden mellom strekene.

Bevegelse med pinner:

Små barn elsker å finne pinner og stokker, noe som igjen ofte fører til rollelek og fantasi. Det er mange muligheter for at pinner kan skape en aktivitet.

  • Legg en pinne på bakken. Løp eller kanskje dans rundt den.
  • Legg en pinne på bakken og prøv å ta den opp uten å bøye knærne.
  • Kast en pinne opp i luften med en hånd og prøv å gripe den. Varier å kaste/gripe med både venstre og høyre hånd.
  • Sving en pinne rundt som en fekter.
  • Kast en pinne som et spyd, først stillestående og deretter med tilløp.
  • Har et barn to pinner, kan de tromme og slå takten. Kanskje noen kan danse til barnas trommetakt?

Kortstokktrening:

Bli med å bruke kortstokk til en gøyal og kreativ aktivitet med barna, enten du er inne eller ute. Legg kortstokken på bakken. Hvis du mangler et kort eller ti i kortstokken, så er det helt greit.

Hvert bilde står for en øvelse. Hjerter, spar, ruter, kløver. Barna kan være med å bestemme de ulike bevegelsene. For eksempel:

  • Hjerter: Hoppe
  • Spar: Ned på ryggen
  • Ruter: Hinke
  • Kløver: Ned på magen

Skriv ned på et ark slik at det er lettere å huske. Det er viktig å tilrettelegge slik at alle har mulighet for å være med på bevegelsene.

Tallet på kortet du trekker avgjør hvor mange repetisjoner du skal gjøre.

Hver spiller trekker et kort og må gjøre bevegelsen til bildet og antall ganger som tallet viser. For eksempel:

Kløver fem betyr å gå ned på magen fem ganger.

Når en spiller er ferdig, kan neste spiller trekke et kort. Slik fortsetter dere til bunken er snudd. Hver spiller får en pause frem til sin tur igjen.

Bakkelek:

Finn en liten bakke i nærmiljøet sammen med barna. Bakker er kjempefine lekearenaer for barn i alle aldre. Her er noen bakkeaktiviteter, men husk at nivået må tilpasses barnets utvikling.

  • Gå opp og ned bakken baklengs.
  • Hopp med samla bein opp bakken og nedover igjen. Kanskje korte hopp?
  • Gå som en bjørn med hendene ned i bakken.
  • Det er mange måter å gå opp og ned på. For eksempel: På tærne eller hælene, dype skritt, lette skritt, krabbe, gå sidelengs, prøve både høyre og venstre side.
  • Gå opp bakken og kanskje er det noen som klarer å rulle nedover igjen?

Gå trillebår

Å gå trillebår er noe mange har prøvd, og for barna er det en gøyal øvelse. Til å kjøre trillebår trengs en sjåfør og en passasjer. Sjåføren holder opp beina til passasjeren som går på hendene fra et sted til et annet. Man kan gå både fremover og bakover, og det er viktig å holde balansen.

Yogaøvelser for små barn

Yoga for både små og store er en stund der man skal lære å ha fokus, roe ned, kjenne etter i kroppen og samtidig la fantasien få fritt spillerom. Også fint ved bruk av sang og musikk.

Her kommer det noen øvelser dere kan gjøre sammen med barna: Yoga for barn

Du kan laste ned Yogaøvelser her: Yogaøvelser

Kilder:
aktivitetskassen.no
klikk.no

FLERE ARTIKLER: