Velkommen til Vestskrenten Idrettsbarnehage
Vestskrenten Idrettsbarnehage er en barnehage med 5 avdelinger med plass til 84 barn. Vi to store barns avdelinger med 23 barn og 4 årsverk voksne pr avdeling, to små barnsavdelinger med 26 barn samlet sett og 4 årsverk pr avdeling. En avdeling med 2-3 år med 12 barn og 3 årsverk. Vi serverer varmlunsj hver dag som kokken vår tilbereder. Vi jobber for at barna skal oppleve matglede gjennom å være aktive deltakere i produksjon av maten og i måltissituasjoner. I oppstarten av barnehageåret vil det være repetisjon av ukemenyen, og etter hvert vil barnas smaksrepetoar utvides. Det er viktig for oss at barna skal få gode opplevelser gjennom måltid og matlaging, slik at vi stimulerer barnas nysgjerrighet og interesse. På denne måten mener vi at vi bidrar til å legge tilrette for gode og sunne matvaner senere i livet.
Vi jobber for at barna skal oppleve bevegelesglede gjennom å ha ansatte som er tilstede og er gode forbilder for barna. Dette for å ivareta barns nysgjerrighet og mestringsglede ved å være i bevegelse. For at alle barn skal oppleve bevegelsesglede, tilrettelegger vi for gode mestringsopplevelser ved at aktivitetene og lekene er tilpasse barnas interesse og forutsetninger. Hos oss skal alle få like opplevelser, uavhengig av alder, kjønn og funksjonsnivå.
Det er en selvfølge at vi skal være begeistringssmittere gjennom bevegelse i hverdagen. Vi er aktive voksne som er tilstede fysisk og mentalt i samspill med barna. Vårt engasjement smitter over på barna, kropp imiterer kropp, så vi må være bevisst vårt eget kroppsspråk og hva vi utstråler til barna. Vi har lekematriell lett til gjenglig slik at vi kan variere lekemiljøet både inn og ute.
Barnehagen ligger i et rolig boligområde. Våre lokaler er lyse lokaler og er en avdelingsbarnehage. Verkstedrom og gymsal, ligger i nær tilknytning til avdelinger, slik at vi lett kan dele oss i mindre grupper. Utelekeplassen har områder med naturtomt, bålhytte og lekeapperat for store og små.
Mandag — Fredag 07:30 — 17:00
Lusetjernveien 40,1253 Oslo
Vis i kart
95223779
vestskrenten@
84 barn
5 avdelinger
21 ansatte
Pris: 2000,-
Pris for mat: 745,-
Styrer
Silje Skjerven-Jensen
Silje Skjerven-Jensen har vært ansatt som styrer i Læringsverkstedet Vestskrenten Idrettsbarnehage siden 01.08.2015. Silje har jobbet i snart 20 år som pedagogisk leder og styrer i barnehage, har videreutdanning for ledere. Silje er opptatt av hjertekultur i hverdagen, barnehagen skal ha en inkluderende og varm atmosfære sammen med bevegelsesglede hver dag.
Idrettsbarnehage har som mål at alle barn skal oppleve bevegelsesglede og matglede hver dag, og pedagogisk idrett er vår gjennomgående metode i hverdagspraksisen. Pedagogisk idrett er en bevisst pedagogfaglig og idrettsfaglig anvendelse av elementer fra idrett, lek og bevegelse. I pedagogisk idrett kommer pedagogikken før idretten, noe som innebærer at vi bruker idrett, lek og bevegelse for å arbeide mot våre pedagogiske mål. Vi er bevisste på alltid å sette oss tydelige pedagogiske mål, som for eksempel å fremme sosiale relasjoner eller målsetninger innenfor de ulike fagområdene i rammeplanen. Barns kroppslige læring inkluderes i vårt pedagogiske arbeid. Gjennom pedagogisk idrett har vi fokus på hele barnets utvikling, både fysisk, emosjonelt, sosialt og kognitivt. Barna skal få gode opplevelser i håp om at de tar med seg gode vaner og opplevelser videre i livet. Vår pedagogiske plattform har tydelig definert vårt verdisyn, barnesyn og læringssyn. Sentralt i barnehagen er fokuset på bevegelsesglede og matglede. Vi følger myndighetenes anbefaling for kosthold og fysisk aktivitet, og tilrettelegger for variert bevegelseslek og gode måltidsopplevelser hver dag. Barnehagen har kjøkken med storkjøkkenfasiliteter og gymsal. Vi er opptatt av at barna skal få opplevelser på mange arenaer, både inne, ute, i hall og på tur i løpet av en uke i barnehagen. Vi har også valgt å ta inn ekstra faggrupper i barnehagen og har derfor ansatt idrettspedagoger og kokk, i tillegg til pedagoger og pedagogiske medarbeidere. I Idrettsbarnehagene har vi stort fokus på voksenrollen, vi skal være tilstedeværende, aktive og engasjerte. Vi sier at kropp imiterer kropp, noe som betyr at vi som voksne er gode rollemodeller for barna og ikke minst hverandre. Vil vi at et barn skal krabbe ned en trapp, så må vi krabbe ned selv.
Fokusområde for Vestskrenten Idrettsbarnehage
Hele livet vårt formes gjennom relasjonene vi har til andre mennesker. Kvaliteten på relasjonene og samhandlingen mellom oss ansatte og mellom barna, er særlig viktig for kvalitet i barnehagen. Å...
Hele livet vårt formes gjennom relasjonene vi har til andre mennesker. Kvaliteten på relasjonene og samhandlingen mellom oss ansatte og mellom barna, er særlig viktig for kvalitet i barnehagen. Å utvikle gode sosiale ferdigheter, empati og vennskap i barndommen er viktig for å kunne utvikle et godt selvbilde. Gode relasjoner vil igjen få betydning for trivsel, utvikling og læring.
Ved at vi vektlegger personlig relasjonskompetanse vil vi bidra til at;
· Det enkelte barn blir sett, anerkjent, hørt og forstått.
· Det enkelte barn opplever likeverdighet, trivsel og psykisk styrke.
· Det enkelte barn blir møtt av et best mulig utviklings-, lærings-, og arbeidsmiljø.
· Foreldre opplever ivaretakelse og et godt samarbeid til barnets beste bestående av dialog og lytting.
Relasjon mellom barn - barn
Barna er avhengig av å knytte gode relasjoner til hverandre for å kunne lære og utvikle seg. Gode relasjoner vil fremme positivt selvbilde og trivsel, noe som er grunnleggende for barnets danning. I Vestskrenten idrettsbarnehage jobber vi aktivt med å skape trygge rammer for barna, der de kan leke og sosialisere med hverandre.
Våre tiltak for å oppnå dette;
· Støtte barna i å ta andres perspektiv, se en sak fra flere synsvinkler og reflektere over egne og andres følelser, opplevelser og meninger. Dette gjør vi blant annet gjennom hjerteprogrammet.
· Skape et inkluderende fellesskap gjennom å dele i smågrupper for å fremme kontakt og stimulere til vennskap, felles opplevelser og erfaringer mellom barn.
· Skal legge til rette for at barna blir kjent med ulike kulturer og tradisjoner og fremmer likeverd, respekt og toleranse. I oktober har vi solidaritetsmåned hvor vi blir kjent med ulike verdensdeler og kulturer
Relasjon mellom voksen - barn/barn - voksen
Barns trivsel er den voksnes ansvar og gode relasjoner er avgjørende i dette samspillet. Barn er helt avhengig av å knytte gode relasjoner til voksne i barnehagen for å fremme motivasjon til læring og utvikling.
«Når et barn erfarer at det kan stole på sine omsorgspersoner, at de uansett vil det vel, så lærer barnet at det kan stole på seg selv. Konsekvens: Det er trygt å være meg!» (Palsdottir, 2011)
Våre tiltak for å oppnå dette;
· Mindre lekegrupper for å ha fokus på det enkelte barn.
· Vi skal være tilstedeværende voksne som ser hvert enkelt individ.
· For å bygge de gode relasjonene med barna må vi voksne skape en trygg atmosfære i hverdagen.
· Gjennom å være empatiske voksne skal vi være oppmerksomme på barns uttrykksformer
LEK
Leken skal ha en sentral plass i barnehagen og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barns utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling. Barnehagen skal inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre.
Barn leker for lekens egen del. Leken er derfor den viktigste aktiviteten i våre barnehager, og er selve grunnstammen i alle aktiviteter og i vårt pedagogiske konsept. Lek og læring henger tett sammen, siden barn søker mening i alt de gjør og utrykker seg gjennom lek.
Alle barn skal inkluderes i lek.
Verdiordene modig, engasjert og raus står sentralt i barnehagen.
Avdelinger
Acromion
13 barn
2 - 3 år
Clavicula
13 barn
Costae
23 barn
3 - 5 år
Sternum
22 barn
3 - 6 år
Thorax
13 barn