
Velkommen til Rom barnehage
Læringsverkstedet Rom barnehage leier Rom Gård. Barnehagen holder til på Rom rett bak handelsparken i Lyngdal kommune. Her har vi et stort og varierende gårdstun og uteplass. Vi har kjøkkenhage, drivhus, snekkerbod, egen småbarnshage hvor vi også har en nydelig kanin med navn Sprelle. Barna får servert varmmat flere ganger i uken, vi baker eget brød og vi lager mat etter Læringsverkstedet prinsipper "et godt måltid", som er utviklet i samarbeidet med Arne Brimi og Frode Selvaag. Maten lages fra bunnen av, vi bruker gode råvarer og vi inkluderer barna i hele prosessen.
Vi har en kjempeflott turplass som heter Monsetoppen. Alle avdelingene bruker Monsetoppen og går ofte på tur opp der. Her har vi en flott, stor lavvo og gapahuk. På våren har vi sauer som beiter her. Naturen gir oss gode opplevelser, uansett vær. Vi har 56 forskjellige barn i barnehagen vår i alderen 0-6år. Barna er inndelt i avdelinger: Nøtteliten 0-3 år, Knerten 3-4 år og Klatremus 3-5 år. Personalgruppen er rause, lekne, aktive og har et brennende engasjement for barna! Hjertelig velkommen til oss!
Mandag — Fredag 06:45 — 16:30
Hagehølveien 10,4580 Lyngdal
Vis i kart
97752517
rom@
56 barn
3 avdelinger
17 ansatte
Pris: 3000,-
Pris for mat: 370,-
Fokusområde for Rom barnehage
Livet i naturen rundt barnehagen Her vil vi dra inn ulike prosjekter: natur og realfag (eksperiment og forskning) Vi vil ta for oss alt som lever av insekter, dyr, trær...
Livet i naturen rundt barnehagen
Her vil vi dra inn ulike prosjekter: natur og realfag (eksperiment og forskning)
Vi vil ta for oss alt som lever av insekter, dyr, trær og blomster i barnehagens nærområde. Vi skal få kunnskap om navn, hvor de lever, vokser og hvor de trives best.
Zoologi handler om læren om dyrene. Barna går på oppdagelsesferd i nærmiljøet for å lete etter insekter, edderkopper og skrukketroll. De blir kjent med dyr, fugler og insekter. Vil man studere dem nærmer putter man dem i en boks og ser på dem gjennom forstørrelsesglass. Gjennom geologi får barna kjennskap til noen av steinene/bergartene som finnes i uteområdet, de blir kjent med at det finnes ulike steiner og at alle har et navn. Steiner er ofte fine å benytte til en mengde kreative oppgaver i de ulike fagtemaene. Gjennom botanikk leker og lærer barna om planter som vokser i barnehagens nærmiljø og turområde. «Hva heter trærne, buskene og de ulike plantene?»
Miljøvern er sentralt i barnehagen, vi må lære å ta vare på naturen rundt oss og ikke hive søppel i naturen. Spennende miljøeksperimenter gir erfaring på hva som skjer når en for eksempel graver ned et bananskall og en plastikkpose, hva tror du har skjedd etter 4 måneder?
Barn liker å utforske. Å se hva som skjer når en blander natron og eddik er kjempespennende. Ved å gjøre samme forsøk en mengde ganger, begynner de å glede seg, for de vet hva som kommer. Det er spennende å vite hvordan en forbereder forsøket og får det hele til å fungere.
Barna skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Bærekraftig utvikling omfatter natur, økonomi og sosiale forhold og er en forutsetning for å ta vare på livet på jorden slik vi kjenner det. Barnehagen har derfor en viktig oppgave i å fremme verdier, holdninger og praksis for mer bærekraftige samfunn. Barna skal få naturopplevelser og bli kjent med naturens mangfold, og barnehagen skal bidra til at barna opplever tilhørighet til naturen.
Gjennom arbeid med natur, miljø og teknologi skal barnehagen bidra til at barna får kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling, lærer av naturen og utvikler respekt og begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen. (Rammeplanen 2017)
Vi gjør dette på barnas premisser, deres nysgjerrighet og kunnskap er en viktig del av barnehagehverdagen og barns medvirkning blir en stor del av dette satsingsområdet.
Avdelinger
Klatremus
21 barn
2 - 6 år
Knerten
17 barn
3 - 4 år
Nøtteliten
18 barn