Velkommen til Østmarka Idrettsbarnehage
Østmarka Idrettsbarnehage er en barnehage med 8 avdelinger. Barnehagen ligger i enden av et boligområde med Østmarka som nærmeste nabo. Vi bruker naturen som vår forlengede lekeplass, vi lager mat på bål ute, går på ski og undersøker naturens fine muligheter hele året. Vi er en ansattgruppe med en god blanding av kvinner og menn og unge og noen litt eldre. Mange har vært i barnehagen over lang tid og noen er nye. Sammen skaper vi spennende, morsomme og lærerike dager for alle barn med utgangspunkt i dems eget nivå.
Alle avdelingene har navn etter knokler i kroppen;
Calcaneus: Lite ben i hælen (hælbenet)
Talus: Vristbenet
Radius: Underarmsbenet (det store benet i underarmen)
Humerus: Overarmsbenet
Tibia: Skinnbenet
Femur: Lårbenet
Ulna: Albuebenet (det lille benet i underarmen)
Fibula: Leggbenet (det tynneste av leggens 2 rørben)
Mandag — Fredag 07:30 — 17:00
Hellerudveien 86,0687 Oslo
Vis i kart
136 barn
8 avdelinger
38 ansatte
Pris: 2000,-
Pris for mat: 745,-
Styrer
Carina Willander
Jeg er styrer i barnehagen, og har jobbet her siden 2011. Først som ped.leder, så som fagleder og startet som styrer i 2014. Jeg ble utdannet barnehagelærer i 2001, med videreutdanning fra BI (styrerutdanningen, 2016) og Juss for ledere ved UIO våren 2022. Jeg har selv 2 barn, som begynner å bli voksne. Jeg er veldig glad i barna som går i barnehagen, og det beste jeg vet er å få samspille med barna. Enten ved at de kommer på besøk på kontoret, eller at jeg møter dem i gangene eller på avdelingene. Min nærmeste kollega er fagleder Cathrine Weberg. Cathrine er også barnehagelærer, med videre utdanning fra BI (styrerutdanningen) og holder i 2023 på med spesialpedagogikk. Cathrine har 2 barn, er glad i aktivitet og trening, er treningsinstruktør på Sats og har egen hest. Cathrine bruker mye av tiden sin sammen med barna, hvor hun elsker å leke og samspille med barna. Hun er veldig opptatt av å støtte barna i lek og samspill. Vi er ett tett team som sammen jobber for at Østmarka Idrettsbarnehage skal fortsette å være verdens beste barnehage, hvor verdens viktigste verdier skal vokse.
Temaarbeid 2023-2024.
TEMAARBEID 2024-2025
I Østmarka idrettsbarnehage ønsker vi tett samarbeid, lære av hverandre og dele erfaringer.
Temaet vi har valgt for dette barnehageåret er Reise.
Vi vil ta utgangspunkt i barnas interesser. Vi kan reise i nærmiljøet, til ulike dyreriker, fortiden, framtiden, besøke skogen, småkryp, verdensrommet eller dinosaurer. Her er det bare fantasien som setter grenser. Vi kommer til å jobbe aktivt med blant annet sosial kompetanse, språk, begrepslæring, kreativitet og utforskning.
Målet er å fremme barnas lekekompetanse gjennom kreativ og utforskende lek. Temaarbeidet skal berike barnas lek, samhold og fellesskap på avdelingen og på huset som helhet.
Bakgrunn for valg av mål:
I barnehagen skal barna oppleve et stimulerende miljø som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Barnehagen skal introdusere nye situasjoner, temaer, fenomener, materialer og redskaper som bidrar til meningsfull samhandling. Barnas nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær skal anerkjennes, stimuleres og legges til grunn for deres læringsprosesser (Rammeplan for barnehager, 2017).
Personalet skal støtte barnas refleksjoner rundt situasjoner, temaer og fenomener og skape forståelse og mening sammen med dem og være oppmerksomme på barnas interesser og engasjement og legge til rette for læring i ulike situasjoner og aktiviteter (Rammeplan for barnehager, 2017)
Fokusområde for Østmarka Idrettsbarnehage
I Læringsverkstedets Idrettsbarnehager har vi som mål at alle barn skal oppleve bevegelsesglede og matglede hver dag. Vi jobber ut ifra et helhetlig læringssyn med fokus på at barn lærer...
I Læringsverkstedets Idrettsbarnehager har vi som mål at alle barn skal oppleve bevegelsesglede og matglede hver dag. Vi jobber ut ifra et helhetlig læringssyn med fokus på at barn lærer og utvikler seg gjennom bruk av kroppen.
Vi arbeider tverrfaglig med alle fagområder i rammeplanen, og fagområdet Kropp, bevegelse, mat og helse står sentralt. Vi tilrettelegger for gode mestringsopplevelser gjennom variert fysisk aktivitet tilpasset barnets alder og utvikling og mulighetene som årstidene gir. Personalet i idrettsbarnehagene er aktive, tilstedeværende og begeistringssmittende. Vi vil at barna skal bli trygge på seg selv gjennom bevegelsesglede, sunt kosthold og mestringsopplevelser.
Helsedirektoratet (2022) anbefaler at barn i alderen 1-5 år oppfordres til allsidig fysisk aktivitet med varierte bevegelser, aktiviteter og lek i minst 180 minutter i løpet av dagen. «Ifølge forskrift om helse og miljø i barnehager skal barnehagen planlegges og drives slik at den dekker ulike behov for aktivitet og hvile.» (Helsedirektoratet, 2022). Dette innebærer å møte barnas behov for både aktiv lek, rolig lek og sosialt samspill. Helsedirektoratet presiserer at det er viktig å tilrettelegge for barns naturlige bevegelsesglede, gjerne gjennom interaksjon med omsorgspersoner og andre barn. Dette kan oppnås ved å sørge for kvalitet i utetiden og tilgang til egnede aktivitetsområder, både inne og ute.
Vi bruker pedagogisk idrett som metode for å nå Rammeplanens målsetninger. Pedagogisk idrett baserer seg på at barn lærer og utvikler seg gjennom å bruke kroppen. Pedagogisk idrett handler om at vi bruker idrett, lek og bevegelse for å jobbe mot våre mål om for eksempel vennskap, samarbeid og matematisk forståelse.
Vi jobber ikke målrettet med idretter, men idrett har også et preg av lek, og det er den delen vi fokuserer på. Idrett for barn i barnehagealder handler om lek og bevegelse, motorisk utvikling, glede og mestring. Gjennom idrett utvikler barna viktige sosiale ferdigheter, som for eksempel samspill, samarbeid, konfliktløsning og erfaringer med å vinne og tape.
Vi jobber for at barna skal oppleve bevegelsesglede gjennom et inspirerende miljø og ansatte som er tilstede og gode forbilder for barna. Hos oss skal alle få like opplevelser, uavhengige av kjønn og funksjonsnivå. For at alle barn skal oppleve bevegelsesglede, tilrettelegger vi for gode mestringsopplevelser ved at aktivitetene og lekene tilpasses barnas interesser og forutsetninger. Vi bygger videre på barns kroppslige og spontane lek med for eksempel hinderløyper, gå baklengs eller listende på vei til målet vårt, vi hopper i søledammer, balanserer på trestokker og klatrer i skogen.
Det er en selvfølge at vi ansatte skal være begeistringssmittere og spre bevegelse i hverdagen. Vi er aktive og tilstede både fysisk og mentalt i samspill med barna. Engasjement smitter og kropp imiterer kropp. Vi jobber for å skape et godt miljø der barna blir trygge på egen kropp, lærer seg å sette pris på egne og andres styrker, godta egne begrensninger, ta utfordringer og å tørre å være forskjellige.
Vi er opptatt av at barna skal få opplevelser på ulike arenaer både inne, ute og på tur. Ved å ha en bevissthet i forhold til ukesrytmen opplever barna ulike arenaer og lekemiljøer og har en større forutsetning for å oppleve bevegelsesglede i sin hverdag.
Barnehagen har storkjøkken og gymsal, og vi er opptatt av at barna skal få opplevelser på mange arenaer, både inne, ute, i hall og på tur i løpet av en uke i barnehagen. Vi har også valgt å ta inn ekstra faggrupper i barnehagen og har derfor ansatt idrettspedagog og kokk, i tillegg til barnehagelærere og pedagogiske medarbeidere. I Idrettsbarnehagene har vi stort fokus på personalets rolle og kompetanse, vi skal være tilstedeværende, aktive og engasjerte. Vi sier at kropp imiterer kropp, noe som betyr at personalet er gode rollemodeller for barna og ikke minst hverandre. Vil vi at et barn skal krabbe ned en trapp, så må vi krabbe ned selv.
Avdelinger
Calcaneus
22 barn
3 - 6 år
Femur
14 barn
1 - 2 år
Fibula
14 barn
1 - 2 år
Humerus
22 barn
3 - 6 år
Radius
18 barn
3 - 6 år
Talus
18 barn
3 - 6 år
Tibia
14 barn
1 - 2 år
Ulna
14 barn
1 - 2 år