Velkommen til Mork barnehage
Vi er en barnehage med kort avstand til skog og mark. Vi har et stabilt personale med godt humør og stort fokus på å være aktive voksne. Gjennom å være aktive så er vi tilstede der barna er, og kan veilede dem i det daglige. Dette er med på å øke lekekompetansen til barna, utvikle språket og være i forkant av situasjoner med mobbeadferd. Mork ligger ved gamle Mork videregående skole, vis a vis brannstasjonen. Lokalene er lyse, og vi har verkstedrom for hvert fagområde i rammeplanen. Verkstedene brukes til smågrupper og lek. De er fylt opp av pedagogiske verktøy som stimulerer barnas sanser, og som innbyr til mestring, lek og læring. Her er vi opptatt av at den voksne aktivt skal være med sammen med barna. Språkrommet har blant annet bøker, puslespill, eventyrfigurer, spill og logico som skaper gode samtaler og mye moro. På matterommet er barnas egen butikk et høydepunkt. Her veksles det penger, telles antall varer, og barna utfordres i turtaking. Konstruksjon er også populært med alt fra lego, til store myke klosser. På kreativrommet utfordres barnas fantasi og kreativitet. Her males, klippes og limes det. I tillegg har vi eget snekkerverksted. Her har vi også lagd en "vegg" hvor vi har masse utstyr til å gjøre forsøk. Motorikkrommet består av klatrevegg, tjukkas og ulike leker som stimulerer den grovmotoriske utviklingen. Her er det alt fra toddlerlek for de minste, til hinderløyper og tradisjonsleker som blant annet slå på ring. Hjerterommet er det minste, men koseligste av alle verkstedene. Her er det scene hvor barn og voksene spiller skuespill. Barna får utvikle evnen til å bli trygg på seg selv. Her har vi også utkledningstøy og instrumenter. Ingenting stopper fantasien. Læringsverkstedet har utviklet et eget hjerteprogram som vi bruker ift. sosialkompetanse. Uteområdet er stort og gir varierte muligheter med asfalt til sykling, en hemmelig hage man kan drømme seg bort i, huske, klatrestativ, tog og traktor. Det er ulike turmuligheter i nærområdet og alle avdelinger har minst en turdag i uken. Vi er heldige å ha egen turplass på Marienlyst med gapahuk, bålplass og masse boltreplass. Ellers så bruker vi nærområdet rundt barnehagen. Turer kan gå til området ved Eidsvoll kirke, Myhrer stadion, bakkene ved Hammerås og boligfelt i nærheten. Vi er også i gåavstand til Bygdetunet og Sundet. Vi er også en fullkostbarnehage, som betyr at man ikke trenger å ha med seg matpakke. Vi har 100% stilling på kjøkkenet, og vi lager mye mat fra bunnen av.
Mandag — Fredag 07:00 — 17:00
Morkveien 27,2080 Eidsvoll
Vis i kart
41538035
mork@
101 barn
5 avdelinger
34 ansatte
Pris: 2000,-
Pris for mat: 600,-
Styrer
Anne Lise Kvilaas
Startet som pedagogisk leder i Læringsverkstedet Mork 2008. Har vært styrer her i Mork siden 2013. Er utdannet førskolelærer (2000) og har siden tatt videreutdanning i nasjonal lederutdanning for styrere og veiledningskompetanse. Har også sertifisering i bruk av pedagogisk analyse
Fokusområde for Mork barnehage
Barnehagens satsningsområder 2024-2026 Rommet som den tredje pedagog Vi fortsetter med utviklingsarbeidet vårt som er leken. For å bygge på det vi allerede har jobbet med, så fortsetter vi...
Barnehagens satsningsområder 2024-2026
Rommet som den tredje pedagog
Vi fortsetter med utviklingsarbeidet vårt som er leken. For å bygge på det vi allerede har jobbet med, så fortsetter vi vårt arbeid med å ha fokus på rommet som den tredje pedagog. Louis Malagucci forklarer dette på følgende måte: "Rommet er en viktig del av pedagogikken og må gi sansestimuli og insirasjon til utforskning, lek og læring". Dette er vi helt enige i, og vi har derfor lyst til å ha mer fokus på dette i året som kommer. Rammeplanen skriver: «Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek-alene og sammen med andre». (s.20) Vi jobber også aktivt med å dele inn i mindre grupper slik at leken kan bli enda bedre. Her spiller også voksenrollen en viktig del. Personalet må ha kunnskap om leken og dens betydning for barnets utvikling. Vi har fokus på leken både inne og ute i barnehagen. "Det fysiske miljøet tilbyr utfordringer som barnet i en støttende kontekst kan utforske og mestre hvis barnet har tilstrekkelige ferdigheter" ( Bjørgen, 2017) Dette viser hvordan det fysiske miljøet kan påvirke barns trivsel og fysiske aktivitet gjennom de lekemulighetene som miljøet tilbyr, men at denne sammenhengen er påvikret av det sosiale miljøet. Det er derfor viktig at de ansatte i barnehagen er bevisste på hvordan de kan støtte barns utforskning av det fysiske miljøet, hvordan de selv selv kan bidra til lek, hvordan gruppeinndeling og organsisering påvirker barns lek, og at et stor spekter av aktiviteter fremmes i barnehagen.(Sandseter, Storli, 2020) Det betyr at vi må bli godt kjent med barnegruppa på den enkelte avdeling før vi gjør noe med rommene.
Hovedmål: Leken skal ha en fremtredende plass i hverdagen her i Mork.
Delmål: -Vi gir barna opplevelser og ideer som inspirerer til lek. -vi beriker leken slik at den kan utvikle seg. -Vi verner om leken slik at barna får tid til å utvikle den.
Pedagogisk analyse: Inkluderende barnehagemiljø
Vi fortsetter løpet sammen med Eidsvoll kommune og skal i de 2 kommende barnehageåret jobbe med kompetansepakken: Gode rutinesituasjoner i barnehagen. Her skal vi spesielt ha fokus på: Betydningen av gode relasjoner, det utviklingsfremmende samspillet og kvaliteten på rutinesituasjoner.
Hovedmål: Mork skal være et godt sted å være for liten og stor. Jmf §41-43 Barnehageloven.
Delmål:- Alle ansatte i barnehagen har kunnskap og ferdigheter i å utvikle et inkluderende barnehagemiljø. -Barnehagen har en praksis som forebygger, fremmer, opprettholder og kontinuerlig utvikler et trygt og godt inkluderende psykososialt barnehagemiljø i tråd med regelverket. -Barnehagen har et system som sikrer aktivitetsplikt og skjerpet aktivitetsplikt ved at alle for mer for krenkelser som utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering avdekkes og håndteres i tråd med regelverket.-Barnehagen har en pedagogisk praksis som inkluderer alle barn i det voksenstyrte fellesskapet, voksen-barn fellesskapet og i barn-barn fellesskapet fysisk, sosialt, faglig og barna selv opplever å være inkludert (psykisk)
Som Thomas Nordahl selv sier:
SE SEG SELV I SPEILET, IKKE HA FOKUSET PÅ Å SE UT AV VINDUET
Vi snakker ofte om årsaken til utfordringen, men vi må se inn i speilet og se på vår egen praksis på det nivået vi er å søke forklaringer på utfordringer. «Hva ved min praksis kan forklare en utfordring?»
Avdelinger
Blå
15 barn
Grønn
25 barn
2 - 5 år
Gul
16 barn
Lilla
20 barn
1 - 5 år
Orange
25 barn
2 - 5 år