Karnevaltwist

Karnevaltwist

Publisert: 06/03/2019
news

Mange barnehager har hatt karneval den siste måneden, og tradisjonen tro har barna prydet seg som prinsesser, spidermen, løver, marihøner blant mange andre kostymer. Læringsverkstedet Skogly barnehage og Læringsverkstedet Veraåsen barnehage har brukt en liten karnevaltwist i sin feiring.

Mange barnehager har hatt karneval den siste måneden, og tradisjonen tro har barna prydet seg som prinsesser, spiderman, løver, marihøner blant mange andre kostymer. Læringsverkstedet Skogly barnehage og Læringsverkstedet Veraåsen barnehage har brukt en liten karnevaltwist i sin feiring.

I Sandefjord har barna i Læringsverkstedet Veraåsen barnehage samarbeidet om å lage hverandres kostymer til karneval, selvfølgelig med kyndig hjelp fra de ansatte.

Hanne Keim Johnsen, styrer i Læringsverkstedet Veraåsen barnehage, forteller at barnehagen skulle endre litt på gjennomføringen og utjevne forskjeller i forhold til karnevalet.

«Hvert år har vi sett at noen familier har glemt å sende med barna karnevalsklær, eller at barna konkurrerer om å ha det flotteste kostymet. Som et tiltak for å utjevne forskjeller, bestemte vi oss for at i år ville vi forsøke å lage kostymene sammen med barna.»

«Vi ønsket å gjøre karnevalsfeiringen om til en prosess der barna er deltakere fra start til slutt, og hvor alle barna fikk oppleve å være sammen om noe. Om vennskap og fellesskap skriver rammeplan for barnehagen at, I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med barn og voksne. Gjennom arbeidet med karneval, har barna samarbeidet om å lage hverandres kostymer. Barna har hjulpet andre og fått hjelp selv, noe vi opplever har gitt barna økt motivasjon til å jobbe med kostymene. Noen barn syntes det tok litt lang tid, men da har oppmuntring og hjelp fra flere skapt samhold og glede og gjort det hele om til en lek», forklarer Johnsen.

Under planleggingen og gjennomføringen av karnevalfesten, var alle barna med i prosessen.

«Barna har planlagt hvordan avdelingen skulle pyntes, og hvilke leker og aktiviteter som skulle være med på festen. Det ble fiskedam istedenfor pinjata. Som et lite humorinnslag ble den første fangsten en ekte liten ansjosfisk», smiler Johnsen.

«I barnehagen var det litt skummelt å starte med dette prosjektet, siden kostymene til både store og små skulle være ferdig innen 3 uker. Men med kreative voksne er vi stolte over å kunne si at vi fikk det til. Dette har virkelig vært en positiv erfaring som vi vil ta med oss videre i planleggingen av fremtidige karneval.»

I barnehagen til Læringsverkstedet Skogly på Løten, har de hatt karnevalprosjekt gående til den store, høytidelige festen. Det var et foreldremøte i fjor som igangsatte hele prosjektet.

«På foreldremøtet ble barnehageåret vårt evaluert av foreldrene. Da kom det frem et ønske om mer kreativitet i barnehagen. Så på bakgrunn av dette, har vi nå hatt et karnevalprosjekt i flere uker», sier Line Nordhagen Haraldsen, styrer i Læringsverkstedet Skogly barnehage.

«Alle barna i barnehagen har fått med seg en hvit t-skjorte hjemmefra, og den har de fått malt og pyntet med paljetter, glitter og fjær. Vi voksne har hatt et ekstra fokus på former, farger og bokstaver i denne perioden. Vi laget stempler slik at barna kunne få bokstaver og former på draktene sine slik de ønsket. Selv om vi voksne legger til rette, har det viktigste med prosessen vært at barna selv har fått vært medvirkende og eiere til det som skulle skje. Vi har hatt som mål at de skal bli stolte av det de selv lager», forteller hun.

«Kostymene hang vi opp på avdelingene ettersom de ble ferdige slik at de var synlige frem mot karnevalet, og på karnevalsdagen ble barna møtt med sitt kostyme hengende klar i garderoben. Det ble nesten en litt høytidelig stemning da kostymet skulle på. Alle barn og voksne gikk rundt og beundret hverandre og snakket om kostymene», sier Haraldsen som i tillegg hadde den klassiske karnevalsfesten med diskotek, ansiktsmaling, ballonger og “Katta ut av sekken.”